Viime viikko oli assyriologille pientä painajaista -- migreeniä pukkasi ja sitten Pohjois-Irakissa tapahtui se mitä oli jo jonkin aikaa pelätty: Mosulin kaupungin museo esineistö tärveltiin ISISin toimesta. Tämä on tapahtuma, johon minun pitää ottaa kantaa ammattini puolesta. Kirjoitin eilen tekstin, jota tarjosin tänä aamuna HS:n Vieraskynä -palstalle. Heillä on kuulemma sinne niin suuri tarjonta, etteivät he sitä julkaise. Julkaisen siis tekstin nyt tässä, vaikka yleensä postaukseni ovatkin kevyempää tavaraa -- blogini tarkoitus ei ole olla liian vakava tai tieteellinen vaan tarjota lukijoille sanallisia ja kuvallisia virikkeitä asioista ja ilmiöistä, joita itse pidän mielenkiintoisina.
Kesällä 2012, runsas vuosi Syyrian kansannousun alkamisesta,
UNESCO ja kansainvälinen tutkijayhteisö alkoi huolestua maan muinaismuistojen
tuhosta sisällissodan keskellä. HS:n Vieraskynässä 9.7.2012 käsittelin aihetta
ensimmäisen kerran. Kolmen viimeisen vuoden aikana pahimmat uhkakuvat ovat
toteutuneet Syyrian osalta. Erityisesti Aleppon historialliset kohteet ovat sittemmin
kärsineet korvaamattomia vahinkoja. UNESCO antaa säännöllisin väliajoin
julkilausumia, mutta tuhon jatkumista eivät nämä kirjalliset kannanotot pysty
estämään.
Viimeisen vuoden aikana Lähi-idän muinaismuistojen tuho ja
ryöstely on saanut täysin uuden ulottuvuuden ja nopeamman vaihteen.
Parrasvaloihin on astunut terroristijärjestö ISIS, jonka
maailmanvalloitusideologiaan ja –strategiaan kuuluu muinaismuistojen näyttävä hävittäminen
ja laaja esinekauppa, jolla osaltaan rahoitetaan toimintaa. Vain ISIS tietää
kuinka suurta tiliä se tekee arkeologisilla ryöstökaivauksilla. UNESCO ja
Interpol arvioivat laittomien muinaisesineiden kaupan ylipäätään liikkuvan tällä hetkellä 5-7
miljardissa eurossa vuosittain. Laiton
esinekauppa ei olisi kannattavaa ilman antiikkikauppiaita ja heidän
asiakkaitaan, jotka ostavat muinaismuistoja kyselemättä niiden alkuperää.
Timanttien rinnalle ovat nousseet verellä tahratut muinaismuistot.
Nopean sähköisen tiedonvälityksen ja sosiaalisen median
kautta vaikuttaa siltä, että yleinen suhtautuminen tuhoutuvaan
maailmanperintöön on muuttunut. Tietoisuus historiallisten monumenttien
tärkeydestä on kasvanut ilahduttavasti ja
aiheesta on saatavilla runsaasti tietoa, vaikka itse tuhojen suhteen
olemme suurimmaksi osaksi olleet sotaa käyvien osapuolten levittämän propagandistisen
kuvamateriaalin armoilla. Näitä aineistoja käytettäessä on aina pidettävä
mielessä se, että ne on valmistettu ja jaettu pyrkimyksenä osoittaa vastapuolen
syyllistyneen sotarikoksiin.
ISIS toimii eri tavalla, tämä tuli erityisen selvästi ilmi
helmikuun viimeisellä viikolla, kun järjestö julkaisi viiden minuutin ”lehdistötiedotteen”. Suunnitelmallisesti kuvatussa videossa järjestön
jäsenet itse kaatavat ja moukaroivat pohjoisirakilaisen Mosulin museon
kuvanveistoa. Muutamia päiviä aikaisemmin huhuja Mosulin kirjaston poltosta
jaettiin jonkin verran mm. Facebookissa, mutta tämä patsaiden tuhoamista
esittävä video levisi epidemiamaisesti sosiaalisessa mediassa ja aiheutti
suurta paheksuntaa. Vain harva, joka katsoi videon ja laittoi se sitten
kiertoon, ymmärsi, että ISIS oli täydellisesti onnistunut valjastamaan heidät
propagandansa airueiksi. ISIS tiesi länsimaisen yhteisön reagoivan tekoon juuri
odotetulla tavalla eli kauhistelulla ja levittämällä sitä erilaisissa
sähköisissä kanavissa. Koska läntinen maailma oli pelännyt tätä jo viime vuoden
kesäkuusta lähtien, jolloin ISIS valtasi Mosulin, ja useat tahot olivat
esittäneet huolensa museon kohtalosta, saimme juuri sen mitä kerjäsimme.
ISIS vetää meitä kuin pässiä narussa. Sen ymmärsi Chicagon yliopistossa
työskentelevä arkeologi Ömür Harmanşah. Hän postasi omalla FB-seinällään
pyyntöjä siitä, että ihmiset poistaisivat kyseiset videolinkit. Harmanşahin
mielestä video on toteutettu samalla tavalla kuin tositelevisio, sillä
tarkoituksella, että meistä tulee sekä filmin yleisö että ISISin ideologian
levittäjä. Video ei dokumentoi väkivaltaa, se ON väkivaltaa, samalla tavalla
kuin järjestön tarkoin ohjaamat ja kuvaamat panttivankien mestaukset. Niitähän
länsimainen media ei suostu uutislähetyksissään näyttämään.
UNESCOn pynnöstä YK:n Turvallisuusneuvosto kokoontui hätäistuntoon
ja tuomitsi lausunnossaan ISISin teot. Lausunnot eivät valitettavasti pysäytä näitä
fundamentalisteja, olemme tapahtumien edessä jokseenkin voimattomia. Suru
tuhotusta maailmanperinnöstä on kuitenkin vähäinen verrattuna alueen ihmisten
kärsimyksiin. Tässä akuutissa henkisessä katastrofissa humanitäärisen
avustustyön tulisi ajaa monumenttien pelastamisen edelle, vaikka toivottavaa
yhä edelleen olisi, että sekä ihmiset että muinaismuistot voitaisiin pelastaa.
Tällaisissa lehtiartikkeleissa tekstin täytyy olla tiivistä. Monet yksityiskohdat piti jättää pois ja tulen postaamaan niistä myöhemmin tällä viikolla erikseen. Mosulin kaupungista voi kuitenkin mainita sen verran, että se sijaitsee Tigris-virran varrella ja 600-luvulla eaa tiettävästi maailman suurimman kaupungin, Niniven kyljessä. Ninive oli viimeinen Assyrian suurvallan (n. 900-600 eaa) pääkaupungeista, sen valtionarkistoja julkaisi 1980-2000 -luvuilla Helsingin Yliopiston projekti toimesta ja toimintaa jatkaa tällä hetkellä Suomen assyriologisen tutkimuksen säätiö. Mosul on myös siksi mielenkiintoinen paikka, että Suomen ensimmäinen assyriologi Karl Fredrik Eneberg kuoli siellä keväällä 1876 (tästä aiheesta olen postannut hieman aiemminkin)
Minulla on jo vuosia ollut palava halu käydä Mosulissa ja Ninivessä. Poliittiset levottomuudet ovat estäneet sen toistaiseksi. Isäni Jussi Aro (1928-1983) pääsi keväällä 1972 Mosuliin kutsuvieraana, visiitti ei ollut kummoinen. Matkakirjassaan Pyhissä maissa ja pahoissa (Kirjapaja 1975) hän kuvaa sitä näin:
Mosulissa nähtiin paikallinen, poliittisesti kuvioitu kevätjuhla ja ruokailtiin kasinolla aivan Niniven vieressä. Mutta Ninivessä ei ennätetty käydä. Sen sijaan meidät vietiin erämaasta esiinkaivettuun rauniokaupunkiin Hatraan, (ks. yllä vanha postikortti) joka oli ollut kukoistava paikka ajanlaskumme ensimmäisinä vuosisatoina (s. 208).
Muutoin hän oli viehättynyt mesopotamialaiseen jokimaisemaan:
Kevätsateiden kaselema Irak tuntui minusta sikäli kotoisalta, että se oli aivan kuin Lapuan jokilaaksoa, tosin vielä avarampaa ja valtaisampaa. Kun auton ikkunasta katsoi taivaarannalla siintävää metsää, sitä luuli samaksi, joka reunustaa sitä maisemaa, missä poikasena paimensin lampaita (s. 206-207).
Ja intohimoinen murteiden ja harvinaisten kielten kerääjä halasi kenttätöihin:
Olisin halunnut tehdä Irakissa samaa kuin Libanonissa ja Syyriassa: lähteä magnetofoni mukana kiertelemään Mosulin seudun ja Kurdistanin kyliä. Mutta en edes kysynyt olisiko se mahdollista, tiesin ettei se olisi. Ei taida minun elinaikanani tulla tilaisuutta... (s. 209).
Palaan siis Mosuliin, huomenna aamulla ensin radioon.
Teoksesta: A.H. Layard, Nineveh and its Remains (1850). |
Mosulissa nähtiin paikallinen, poliittisesti kuvioitu kevätjuhla ja ruokailtiin kasinolla aivan Niniven vieressä. Mutta Ninivessä ei ennätetty käydä. Sen sijaan meidät vietiin erämaasta esiinkaivettuun rauniokaupunkiin Hatraan, (ks. yllä vanha postikortti) joka oli ollut kukoistava paikka ajanlaskumme ensimmäisinä vuosisatoina (s. 208).
Muutoin hän oli viehättynyt mesopotamialaiseen jokimaisemaan:
Kevätsateiden kaselema Irak tuntui minusta sikäli kotoisalta, että se oli aivan kuin Lapuan jokilaaksoa, tosin vielä avarampaa ja valtaisampaa. Kun auton ikkunasta katsoi taivaarannalla siintävää metsää, sitä luuli samaksi, joka reunustaa sitä maisemaa, missä poikasena paimensin lampaita (s. 206-207).
Ja intohimoinen murteiden ja harvinaisten kielten kerääjä halasi kenttätöihin:
Olisin halunnut tehdä Irakissa samaa kuin Libanonissa ja Syyriassa: lähteä magnetofoni mukana kiertelemään Mosulin seudun ja Kurdistanin kyliä. Mutta en edes kysynyt olisiko se mahdollista, tiesin ettei se olisi. Ei taida minun elinaikanani tulla tilaisuutta... (s. 209).
Palaan siis Mosuliin, huomenna aamulla ensin radioon.
Kun kuulin uutisen, ajattelin sinua ja sitä mikä tuska teillä tutkijoilla onkaan, jotka tunnette alueen historian ja sen muinaismuistot, kun se maallikollekin aiheuttaa suurta ahdistusta. Tuhat vuotta nuokin ovat kestäneet ihmisten sotia, mutta eivät enää näitä vandaaleita.
VastaaPoistaKiitos Leena, tuskallistahan tämä on, kun mitään ei oikein voi tehdä.
PoistaTuota samaa olen miettinyt. Olen nähnyt katkelman tuosta videosta (En uskonut kestäväni loppuun saakka, enkä periaatteesta koskaan jaa Isis-uutisia eteenpäin), ja tunsin suurta surua ja myös inhoa tuota historiatonta barbaarijoukkoa kohtaan. Muinaistutkijoiden tuskan voin vain kuvitella. Onko missään kansainvälisessä laissa muuten viittausta maailmaperintökohteiden tuhoamiseen? Sehän täyttää jossain mielessä jo kansanmurhankin kriteerejä.
PoistaJa Helsingin sanomat hävetköön, kun ei julkaissut kirjoitustasi! Olisikohan HBL myötämielisempi, jos kääntäjä löytyisi?
Kyllä Ellen meillä on olemassa Geneven sopimus, missä valtiot sitoutuvat suojelemaan muinaismuistojaan, jossa kielletään kulttuuriperinnön hävittäminen sotatilanteessa ja jossa velvoitetaan sotajoukkoja valloitustilanteissa suojelemaan valloitetun maan kulttuuriperintö. Muinaismuistojen tuhoaminen on siis sotarikos josta voi joutua vastuuseen, mutta kun USAta vastaan ei ryhdytty 2003 toimenpiteisiin Baghdadin museon ryöstöstä niin...
PoistaEi HSn pidä sinänsä hävetä -- ovat viimeisien vuosien aikana julkaisseet sekä Vieraskynän ja yhden aukeaman jutun tästä aiheesta ja sinänsä ymmärrän heidän ruuhkansa. Ja nyt kun teksti on tässä blogissa, ei käännöksille tai uudelleen julkaisulle ole sellaista tarvetta.
Ok. Millä radiokanavalla olet huomenna ja mihin aikaan?
PoistaRadio Suomi Ajantasa klo 10, mutta se oli jo eilen -- saattaa löytyä Areenasta, en ole vielä itse ehtinyt tsekkaamaan.
PoistaTätä ei moni tiedä, siis että ISISin jäsenet paitsi tuhoavat myös ryöstävät ja myyvät eteenpäin. Hyvä, että levität tietoa, Sanna.
VastaaPoistaSurullista. Eikö noita saa millään pysähtymään!
Kyllä tämä ISISin toiminta laittomilla muinaismuistomarkkinoilla on tuolla maailmalla ihan yleisessä tiedossa, Suomessakin STTn toimittaja teki siitä hyvin lyhyen jutun, mutta se levisi vain hetkellisesti ja upposi nopeasti uutistulvaan. Suomessa asiat ovat siinä mielessä hyvin, että meillä ei ole oikeastaan lainkaan markkinoita tällaisille esineille. Sen takia saattaa kuulostaa uskomattomalta, että jossain muualla savitaulujen tai patsasfragmenttien myymisestä voi tehdä isoa tiliä.
Poista