Isänpäivä on jo pimentynyt -- assyriologilla se on kulunut suurimmaksi osaksi keittiössä, mutta päivän kuluessa olen miettinyt omaa isääni. Ja isänpäivälounaalla juttelimme myös teini-ikäisten poikiemme kanssa Jussi-vaarista, joka kuoli jo kaksikymmentä vuotta ennen kuopuksen syntymää. Juuri tuosta isättömyydestä.
Isäni oli isätön. Vuonna 1928 syntyneelle ihmiselle isättömyys oli sosiaalinen katastrofi ja omaan isääni se jätti syvät ellei lähtemättömät jäljet. Koulussa ei isättömyydestä kuulemma juurikaan kiusattu, mutta raskainta tuntui olleen puhumattomuuden kulttuuri: isäni isä eli ja oli samassa kyläyhteisössä, mutta hänet vaiettiin kuoliaaksi.
Meille lapsille isä ei koskaan puhunut isättömyydestään. Toisaalla se ei enää 1970-80 -lukujen Tapiolassa ollut aihe, jota olisi jotenkin pitänyt hävetä tai peitellä. Kotonamme oli molempien vanhempiemme kirjoittamat omaelämäkerralliset käsikirjoitukset, omassa osassaan isäni kertoo isättömyydestään. Samoin 1976 ilmestyneessä Tie ja veräjä -kirjassaan keskipisteessä on hänen äitinsä, mutta siinä myös mainitaan äidin "henkinen vararikko" ja lyhyt, aikalailla neutraali versio:
Isääni en koskaan varsinaisesti tavannut, vaikka se olisi ollut ajallisesti ja paikallisesti mahdollista parinkymmenen vuoden ajan, siihen asti kunnes Chicagossa stipendiaattina ollessani kuin Lapuan Sanomista hänen kuolinilmoituksesa. Näin hänet vain pari kolme kertaa matkan päästä -- jossakin Niemen mumman hautajaisissa, jossakin Fransilan seuroissa sinä kesänä kun tulin ylioppilaaksi, joskus kirkossa. Selittämätöntä on, kuinka tunsin hänet, en minä yleensä tunne ihmisiä. Kuitenkin tiedän, että hän se oli, hyvin vanha mies, aikoinaan etevä ja paljon yhteisissä asioissa toiminut, sitten syrjään vetäytynyt, kuin melkein kaikki meni pulavuosina. (Tie ja veräjä, s. 39).
Isääni aihe kuitenkin askarrutti enemmän ja syvemmältäkin. Muissa julkaisemattomissa käsikirjoituksissa isättömyyttä käsitellään pidemmin ja yksityiskohtaisemmin, yksi tekstipätkä on jopa kirjoitettu saksaksi. Ei tullut romanttista loppua hänen isättömyystarinalleen, isä ei koskaan tunnustanut häntä pojakseen -- näin isäni tuossa saksankielisessä tekstissä toteaa. Isäni äiti vaikeni kuin muuri ja pieni poika tunnisti isänsä eräänlaisella poissulkemismenetelmällä: isä oli se mies, josta ei koskaan puhuttu.
Pisimmässä ja koskettavimmassa tekstissä isäni luettelee kaikki ne neljä kertaa kun oli nähnyt isänsä. Niiden ympärille voisi rakentaa elokuvan isättömästä pojasta 1930-40 lukujen körttiyhteisössä, niissä on hyvin tiivis tunnelma.
Neljännen kerran näen hänet Fransilassa seuroissa. Olin sinä kesänä
tullut ylioppilaaksi ja eräänä iltana lähdimme seuroihin. Niitä pidettiin
ulkona pihamaalla, koska oli vielä lämmin, vaikka taisikin jo olla heinäkuun
loppu tai elokuu. Kun seurat päättyvät ja kansa alkaa liikehtiä, näen yhtäkkiä
pihan reunalla hiukan toisista erillään seisomassa saman vanhan miehen
emäntineen. Katson hetken aikaa heihin päin. Vanhan miehen kasvot ovat
merkillisimmät, mitä olen elämässäni nähnyt, en unohda niitä koskaan. Kenelläkään
muulla ihmisellä ei ole sellaisia kasvoja. Jokainen muu on tavallinen, ei jää
mieleen, mutta tämä jää. Kukaan ei ole minulle kertonut, kuka tämä vanha mies
on, mutta tiedän silti aivan varmasti kuka hän on. Hänellä on ollut pitkä ja
rikas elämä, hänellä on ollut paljon lahjoja ja avuja, joilla hän on voinut
palvella ihmisiä omalla paikkakunnallaan.
Aika ei ollut kypsä sille, että isä ja poika olisivat tervehtineet.
Kaipaan usein isääni, vaikka hänen kuolemastaan onkin jo hyvin pitkä aika. Niin moni asia jäi puhumatta ja kysymättä. Sekä tieteellisessä että yksityisessä maailmassa. Ennen väitöstäni näin unta siitä, että hän saapui luentosalin penkkiin kuuntelemaan, olemaan läsnä. Toisaalla olen helpottunut: hänen ei tarvinnut nähdä Syyrian sisällissodan pohjatonta surua. Libanonin sisällissodassa oli aikoinaan jo tarpeeksi kestämistä. Olen myös kiitollinen siitä, että omilla pojillani on isä ja myös toinen isoisä eli tarpeeksi kauan jättääkseen oman lähtemättömän jälkensä.
onneksi maailma parantuu (äitini 4 v kun hänen isä kuoli, sisarukset vieraitten hoitoon 1935)
VastaaPoistaKyllä, onneksi isättömyys ei ole enää samankaltainen synti :).
PoistaOnpa haikea ja kaunis isänpäivänkirjoitus. Myötäelin lukiessa. Isälläsi olisi varmaan ollut helpompaa, jos hänen isänsä olisi kuollut ja häntä olisi voinut surra julkisesti.
VastaaPoistaTuo vaikenemisen kulttuuri on tosiaan ollut erittäin vahva ja varmaan hyvin ahdistava. Kaikki tiesivät sukulaisuussuhteesta, mutta isäni oppi varhaisessa vaiheessa, että oli asioita joista ei sopinut edes kysyä.
PoistaHei Sanna,
VastaaPoistaEksyin puoliksi sattumalta historian kurssin kautta blogisivuillesi. Blogitekstisi otsikko "Isätön isä" herätti mielenkiinnon ja päätin lukea koko tekstin.
Todella koskettavasti ja kauniisti kirjoitat isästäsi ja hänen isättömyydestään. Kuvat ovat myös ihanan henkilökohtaisia.
On uskomatonta, miten iso merkitys yhdellä ihmisellä tai sen puuttumisella voi olla elämään. Varmasti vielä isäsi aikana tuolla on ollut isompi merkitys, koska isättömyys on ollut niin harvinaista. En silti voi olla vertaamatta tuota nykyaikaankin. Itse olen saanut elää tiiviissä ydinperheessä, jossa äiti ja isä ovat olleet molemmat vahvasti mukana. Välillä tapaan opettajana oppilaita, joilta syystä tai toisesta puuttuu toinen näistä hahmoista. Sanon hahmoista, koska "isän" tai "äidin" ei mielestäni tarvitse olla biologinen vanhempi tai edes toisen vanhemman puoliso, vaan se voi olla myös joku läheinen henkilö, josta tulee isä- tai äitihahmo lapselle. Jotkut tapaamistani oppilaista, joilta isä tai äiti puuttuu, kertovat hyvin avoimesti kaipaavansa tätä elämäänsä. Toisilta sen näkee rivien välistä. Näistä asioista ei kuitenkaan sovi kysyä. Tällainen puhumattomuus edelleen on käytäntönä.
Vaikka nykyään ei ole harvinaista olla isätön tai äiditön, tuntuu, että silti kaipuu on yhtä vahva kuin aiemmin. Ihminen edelleen määrittelee itsensä vanhempien kautta, joten ilman niitä pieni osa itseään katoaa. Onkohan tämä meille jotenkin sisään rakennettu ajatusmalli?