tag:blogger.com,1999:blog-915837785315682961.post1804161718784805900..comments2023-07-25T01:24:04.837-07:00Comments on Assyriologin lifestyle-blogi: Mitä luin lomalla: Paavo Castrén, Antiikin myytitElämän krestomatiahttp://www.blogger.com/profile/09449404220179750536noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-915837785315682961.post-46600511941027513252017-11-10T23:22:43.035-08:002017-11-10T23:22:43.035-08:00Tarujen Hellas on varmasti löytänyt aikoinaan luki...Tarujen Hellas on varmasti löytänyt aikoinaan lukijakuntansa. Minulla on henkilökohtaisesti hieman ristiriitainen suhtautuminen myytteihin. Tietyt ikonografiset aiheet ovat todella kiinnostavia, etenkin jos jollain esitystavalla on vuosituhantinen jatkumo Lähi-idästä nykypäivään. Sitten taas toiset on jokseenkin "hengettömiä" ja silloin voisi sanoa että "totuus on tarua ihmeellisempää" eli "kova historia" voittaa kiehtovuudellaan myös minun mielestäni. Troijan sota on tietysti omaa luokkaansa ja olen hurahtanut aihepiiriin monesta syystä, lähinnä kuitenkin sen vuoksi, miten myytin tutkimisesta on tullut niin tärkeä osa Euroopan kulttuurihistoriaa.Elämän krestomatiahttps://www.blogger.com/profile/09449404220179750536noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-915837785315682961.post-36413422485393719902017-11-10T13:08:47.949-08:002017-11-10T13:08:47.949-08:00"Tarujen Hellas" alkoi kuulostaa tutulta..."Tarujen Hellas" alkoi kuulostaa tutulta, varmaankin kirja jonka lainasin kirjastosta ja luin joskus lapsena/teininä. "Todellinen" historia on kuitenkin aina kiinnostanut näitä myyttejä enemmän, niin kiehtovia ja taidehistorian kannalta olennaisia kuin ovatkin.Kari Hintsalahttps://www.blogger.com/profile/17631818091576023337noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-915837785315682961.post-43227610778572410452017-11-02T02:36:41.982-07:002017-11-02T02:36:41.982-07:00Kiitos Timo, olen ihan samoilla linjoilla kanssasi...Kiitos Timo, olen ihan samoilla linjoilla kanssasi -- nimenomaan siitä, että myös suomeksi olisi suotavaa kirjoittaa hieman analyyttisemmin. Ihailin aikoinani Martin Westiä erittäin paljon ja jatkan hänen ihailuaan yhä. Hän lienee yksi harvoista klassikoista, jotka ovat opiskelleet muinaisen Lähi-idän kieliä ja hänen East Face of Helicon -teoksestaan on tullut klassikko. On todella hassua se, että monille klassikoille jopa akkadin kielen perusteet tuntuvat liian vaikeilta kun taas kaikki suuret assyriologit ovat osanneet tai osaavat hyvin klassisia kieliä :). Kummatkin alat hyötyisivät enemmän toisistaan jos tällaisia keinotekoisia barrikadeja ei olisi olemassa.Elämän krestomatiahttps://www.blogger.com/profile/09449404220179750536noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-915837785315682961.post-8865679564633586182017-10-31T05:11:34.505-07:002017-10-31T05:11:34.505-07:00Olin pettynyt, että Castrénin teos lähinnä referoi...Olin pettynyt, että Castrénin teos lähinnä referoi myyttejä, mutta epäilemättä se ajaa asiansa niiden joukossa, jotka eivät tunne juuri ollenkaan antiikin mytologiaa. Silti ajattelin, kyllä suomeksikin olisi mahdollista tehdä analyyttisempaa.<br /><br />Castrén kertoi, että <i>Homeros</i> syntyi nyt ilmestyneen myyttiteoksen oheistuotteena. Kuulemani mukaan Homeros-asiantuntijoilla on kyllä siitä paljon sanottavaa. Korostettava toki on, että Castrén on Homeroksellaan tehnyt ihan hyvän työn, joka varmasti ajaa asiansa sen yleisön parissa, joka ei aiheeseen ole perehtynyt. Eikä Castrén ole myöskään tehnyt niin hätäistä työtä kuin Saarikoski. Silti Castrén teki Homeroksensa vähän turhan nopeasti, nopeammin kuin oikeastaan kukaan tietämistäni homeristeista maailmalla olisi tehnyt (poikkeuksena mahdollisesti jo edesmennyt <b>Martin West</b>, ehkä maailman paras homeristi, jonka <i>Odysseia</i>-editio ilmestyi noin viikko sitten postuumisti).<br /><br />Myytin myöhempi käyttö on ainakin <b>Hungerin</b> teoksessa <i>Lexikon der griechischen und römischen Mythologie</i> (5. p. 1959), jossa on listattu hakusanojen alle veistoksia, maalauksia, näytelmiä, runoja, oopperoita ja kirjallisuutta.Timonoreply@blogger.com