tag:blogger.com,1999:blog-915837785315682961.post2653943987958114660..comments2023-07-25T01:24:04.837-07:00Comments on Assyriologin lifestyle-blogi: Pari sanaa Iranin kulttuuriperinnöstäElämän krestomatiahttp://www.blogger.com/profile/09449404220179750536noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-915837785315682961.post-59335081048214194672020-01-18T00:35:13.051-08:002020-01-18T00:35:13.051-08:00Näin on Jorma -- kun kulttuuriperinnön suojelusopi...Näin on Jorma -- kun kulttuuriperinnön suojelusopimuksen ratifioineetkaan maat eivät noudata sopimuksia ja kansainvälisiä lakeja, niin näiden maiden kanssa, jotka eivät ole allekirjoittaneet tai ratifioineet, olemme aika hampaattomia. Venäjällä on runsaasti esim. viime sotien aikana ryöstettyä materiaalia & kaikista emme edes tiedä. Nk Priamoksen aarre putkahti esille Moskovassa vasta 1990-luvulla.<br />Kuulun henkilökohtaisesti siihen "koulukuntaan", joka tutkii näitä "taide-esineitä" ensisijaisesti niiden "ei-esteettisiten" aspektien kautta. Omassa keskiössäni ovat juuri nyt myöhäisheettiläiset hallitsijapatsaat -- niitä monet tutkijat pitävät "rumina" ja siksi niitä ei ole tutkittu juuri lainkaan. <br />Omistajuuskysymykset ovat todellakin monimutkaisia. Jokaisella kansalla on sinänsä "oikeus" kulttuuriperintöönsä, mutta henkilökohtaisesti karsastan sitä, miten modernit poliittiset (kansallis)valtiot käyttävät muinaismuistoja ja maantieteellisen alueen kulttuuriperintöä propagandansa välineinä. Olen näissä palautuskysymyksissä hieman kallellani kosmopoliittiseen ajatteluun. Yhteisvastuu & suojellaan sitä kulttuuriperintöä, joka on välittömässä vaarassa. Sitten kun Kreikassa on "vähäisempien" kohteiden asiat kunnossa (mitä ne eivät nyt ole), voidaan palata kysymykseen siitä pitäisikö Elginin marmorit palauttaa. <br />Ja totta: muinaistutkijan työ ei lopu koskaan! :)Elämän krestomatiahttps://www.blogger.com/profile/09449404220179750536noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-915837785315682961.post-37525777228035341512020-01-15T09:57:51.605-08:002020-01-15T09:57:51.605-08:00Olipa rikas kirjoitus aina ajankohtaisesta aiheest...Olipa rikas kirjoitus aina ajankohtaisesta aiheesta! Vieraan kulttuurin jälkien hävittäminen on ensimmäisiä puuhia, mihin valloittaja tai uusi poliittinen järjestelmä ryhtyy. Visiitti Viipuriin riittää: hävitettyjä hautausmaita, Finnen Suomen leijona -patsas Monrepos´n kaatopaikalla... Wroclawissa oli eläintarhassa elefanttien aitaus tehty vanhoista saksalaisten hautakivistä. Intiassa muslimivalloittajat särkivät temppeleissä olleiden jumalankuvien kasvot. Loputon ja surullinen lista.<br /><br />Tuota näkemystä muinaisen taiteen tehtävästä kannattaa myös miettiä: oliko se taidetta, vai oliko sillä muitakin intentioita. Ainakin jotkut merkittävät artefaktit menneisyydestä ovat estetiikan ohella puhtaita poliittisia manifesteja, esim. Varkan maljakko (yhteiskuntajärjestyksen ja jumaluuden kuvaus), Naram Sinin steela ja Narmerin paletti (sotilaskuninkaiden glorifioiminen). <br /><br />Tuo omistajuuskysymys on myös mielenkiintoinen. Sixtus V määräsi 1600-luvulla katolisten kirkkojen eteen pystytettäväksi obeliskeja. Mitä pitäisi tehdä Rooman tai Pariisin kuuluisilla obeliskeille? Pitäisikö Lontoosta palauttaa Parthenon friisit Ateenaan?<br /><br />Kysymyksiä ja tutkittavaa on paljon. Humanistinen tutkimus ei ole randomtutkimusta. <br />Jorma Jormitohttps://www.blogger.com/profile/08519162756099195452noreply@blogger.com